4 mei 2023, Jaarthema 2023

Leven met oorlog

verzamelen 19:30, aanvang ca. 19:45

locatie :  Welten, Sint-Martinuskerk

Het themajaar Leven met oorlog vormt in 2023 een jaar lang de rode draad door alle herdenkingen, vieringen en andere activiteiten. Met het jaarthema vraagt het Nationaal Comité  aandacht voor de impact van oorlog op individuen, families en de samenleving.

De afstand tot de Tweede Wereldoorlog wordt ieder jaar groter, maar bijna iedere bewoner van Welten en Benzenrade heeft via overlevering van generatie op generatie te maken met de Tweede Wereldoorlog of andere oorlogen sindsdien. Voor de eerste generatie is het doorgeven van oorlogservaringen vaak een belangrijke vorm van verwerking en een manier om hun kinderen en kleinkinderen te waarschuwen voor het gevaar van oorlog. De huidige generaties geven een eigen duiding aan het oorlogsverleden op basis van de verhalen die zij via de eerste generatie hebben doorgekregen en gedrag dat voortkomt uit de ervaringen van hun (groot)ouders.

Zo zijn -zeker op de dag van vandaag- de effecten van oorlog merkbaar in het leven van veel mensen, zowel voor de direct betrokkenen als voor hun partners, kinderen, kleinkinderen en andere familieleden. Jongere generaties dragen ook de ervaring van recentere oorlogen met zich mee, dichtbij of ver weg. Sommige kinderen en kleinkinderen van getroffenen worstelen nog met vragen over de eigen identiteit.

Deelname themajaar 2023, Welten-Benzenrade

Adri Blank -tot 26 april voorzitter van de Heemkundevereniging Welten-Benzenrade gaat met onze kapelaan Taison voor in de herdenking van de slachtoffers uit Welten-Benzenrade.

Henriëtte Neter, Dr. Karel Clemens van Brekel, Leo Vinken, Jozef Lua, Hub Weerts, Harry Simons,

Herdenking 4 mei

Karel van Berkel