• In 2010 produceerde de Heemkundevereniging Welten-Benzenrade het fotoboek: "Welten-Benzenrade Vroeger en Nu"..

In ca. 170 pagina's nam de vereniging u destijds bij de hand met wandelingen door ons dorp. Keken we terug in de tijd en vergeleken we de locaties met 2010. Vele locaties van voor 1965 zijn op de dag van vandaag bijna niet meer herkenbaar.

Het boek was ook na de herdruk snel uitverkocht en tot heden blijft de vraag naar de uitgave bestaan.Statistisch was/is het boekje in iedere vijfde woning in Welten-Benzenrade aanwezig.

Maar Welten en Benzenrade veranderen meer en meer. In 2023 verschijnt daarom een hernieuwde uitgave, waarin u in acht wandelingen meegenomen wordt door het nieuwe en oude Welten-Benzenrade en soms gaan we een heel klein beetje buiten ons aandachtsgebied.

Zoals gezegd, soms iets buiten het aandachtsgebied. En soms met een beetje meer uitdagend als we over de Putberg of langs de Benzenraderhof, door het Imstenraderbos of de Euren trekken. Laat u verrassen.

De Heemkundevereniging is diep in de archieven gedoken. Heeft vele gesprekken met de oude inwoners gevoerd en uit hun fotoboeken goede (en soms minder goede maar unieke) waardevolle foto's mogen opnemen in deze uitgave. De in geheel Welten en Benzenrade bekende  Frans Kuipers was voor vele (oud)bewoners het vertrouwde aanspreekpunt.

En voor wie het nog niet wist of nog niet heeft gelezen. Der Koehp va Hehle (ee Hehlisj vertelsel durch H.J.H. Kessels) woonde toch echt wel in Welten (en niet in Heerlen centrum).

Ger Prickaerts vertaalde het verhaal in goed Heerlens dialect en voor de Hollanders onder ons ook in het Nederlands.

D'r Kuëb van Heële.

Ger Prickaerts gaf ons toestemming zijn Nederlandse vertaling op te nemen in ons jaarboek. En wel in het hoofdstuk zeven: "In de voetsporen van d'r Kuëb". En natuurlijk de tekst van zijn carnavalslied over Napoleon. Waarin hij verhaalt hoe de strijd bij Waterloo verlopen zou zijn als Napoleon nog een keer naar d'r Kuëb zou hebben geluisterd.

• Als jaarboek van 2022 presenteerde de Heemkundevereniging Welten-Benzenrade het dubbelboek

Idillisj Welte durch de joare hin!. ca. 970 pagina's in twee coronajaren samengesteld.

Met de woorden van de cabaretier Wim Kan: de "Enceclopie van Welte".

Theo Wijnen herschreef de geschiedenis beknopt  en leesbaar voor de schooljeugd van Martinus. Deze uitgave verschijnt n samenwerking met de Martinus-school van Welten verwachten we rond Kerstmis 2023.Met daarin het verhaal van der Kuëb. (of Koehp). De tekeningen zijn ingekleurd door groep xx.

• In 2024 is het honderd jaar geleden dat de kapel van Benzenrade werd gebouwd en ingezegend. In samenwerking met de

Heemkundevereniging, geeft de Buurtvereniging een herinneringsboek met onderwerpen over de bouw, de jarenlange tradities, de renovatie van het glas in lood, de processies en de kapelfeesten. Wij informeren u nog. Gepland in 2024